Podhuštěné pneumatiky zhoršují kvalitu jízdy
Jednou z věcí, na které se často zapomíná, je kontrola tlaku v pneumatikách. Správně by se měl měřit alespoň jednou měsíčně, ale většina z nás to řeší jen tehdy, když auto přezouváme na sezonní pneumatiky. Je to ale chyba. Pravidelná kontrola tlaku totiž může pomoci odhalit případné poškození pneumatiky. Když zjistíte, že tlak postupně klesá, nejčastěji jde o mikrodefekty typické pro hodně sjeté pneumatiky. Druhou nejčastější příčinou je vadný ventilek.
Když zjistíte tento problém, můžete ho začít řešit dřív než to přinese komplikace. Při jízdě na podhuštěných pneumatikách totiž auto hůř brzdí, pocitově “skáče” a celkově je hlučnější. Navíc se tím pneumatiky ničí, takže budete muset dřív kupovat novou sadu.
Měřte tlak ideálně tehdy, když jsou pneumatiky studené – nejlépe před jízdou, ne až po sto kilometrech na dálnici. A jak zjistit, zda je naměřený tlak v pohodě, nebo máte podhuštěno? Podívejte se na vnitřní stranu víčka palivové nádrže, kde najdete správné hodnoty.
Auta vyrobená po roce 2014 vás navíc na pokles tlaku upozorní sama. Některé značky montují do vozů nepřímý systém TPMS, který jen upozorní na snížený tlak a měření musíte provést ručně. Pak existuje ještě přímý snímač tlaku v pneumatikách, který ukazuje přesné hodnoty, ale je dražší.
Mytí pneumatik: nejde jen o vzhled, ale i o životnost
Myslíte si, že umývání a impregnace pneumatik je jen pro milovníky car detailingu? Auto berete hlavně jako dopravní prostředek, který zavezete do myčky jen tehdy, když už dlouho nepršelo?
Možná byste to měli přehodnotit. Kombinace špíny, zapečeného prachu a UV záření nepozorovaně rozežírá povrch běhounu a tím se zkracuje životnost pneumatik. Navíc umytí pneumatik trvá chvilku a stačí vám k tomu jen kyblík se šamponovou vodou, houba, kartáč a na závěr impregnační přípravek - pěna na pneumatiky. Impregnaci nepodceňujte, obsahuje totiž UV inhibitory, odpuzuje prach a nečistoty a pomáhá chránit gumy před popraskáním a opotřebením.
Jak a kde pneumatiky skladovat?
Vyčištění a mytí pneumatik je důležité i před jejich uskladněním po přezouvání auta. Respektive, je to absolutní minimum péče, kterou byste měli pneumatikám věnovat, aby vám vydržely déle jak jednu sezónu. Jestli se vám nechce dělat to ručně, použijte vapku, ale nezapomeňte zachovat vzdálenost od oplachované pneumatiky alespoň 30 cm, abyste ji nepoškodili. Nezapomeňte je nechat dobře vyschnout.
Po umytí taky snadněji odhalíte jakékoli skryté poškození – proto doporučujeme každou pneumatiku důkladně zkontrolovat a když najdete v dezénu kamínky, tak je rovnou odstranit.
Ideální způsob skladování je zabalit pneumatiky do igelitových pytlů nebo fólie, které zabrání pronikání vlhkosti a tím poškození pneumatiky, a pak už je klidně odneste do garáže nebo do sklepa. Dávejte pozor, aby šlo vždycky o suché místo. Pokud v garáži nebo sklepě máte i chemikálie, neměly by být uložené hned vedle pneumatik. Kompletní kola nezapomeňte vyčistit a ošetřit i disky. Na závěr je navoskujte, ať je chráníte před vlivem prostředí.
Jak vidíte, péče o pneumatiky není jen o jejich výměně při přezouvání sezónních sad. Správná údržba nasazených pneumatik má vliv na bezpečnost, pohodlí při jízdě a dokonce i na životnost vašich gum. Kvalitní přípravky na péči o pneu a disky můžete pořídit třeba v našem e-shopu.