Vidět a být viděn je důležité nejen za mlhy
JKonec podzimu a zima jsou období, kdy vyjíždět ráno do mlhy není nic neobvyklého. Ať už jde o inverzi ve městě, nebo jedete někde po okresce, určitě teď není vhodná chvíle trhat rychlostní rekordy. Spíš byste měli, jak říká vyhláška, přizpůsobit jízdu okolnostem. Samotné zpomalení ale nestačí, v mlze je potřeba být co nejvíc vidět.
Spousta řidičů sice ví, že v tomto počasí má zapnout mlhovky, ale dost často to dělají špatně. Zadní mlhovku byste měli používat vždy, když je mlha, sněžení nebo hustý déšť. Díky ní do vás nikdo nevrazí zezadu. Přední mlhovka je naopak nepovinná a taky si rozmyslete, jestli potřebujete mít zapnutá dálková světla, nebo vám stačí ta potkávací.
V mlze je taky důležitá bezpečná vzdálenost. Mezi vámi a autem před vámi by měl být dvousekundový rozestup, anebo si hlídejte vzdálenost podle patníků, které bývají 50 metrů od sebe.
Podobně jako za mlhy je potřeba jezdit opatrně i za deště. I když tady vám poměrně dost pomůžou funkční stěrače. Nezapomeňte je vždycky na konci léta zkontrolovat, horké počasí se podepisuje na stavu gumiček a stěrače pak nefungují tak, jak by měly.
Vyhněte se srážce se zvěří
JNa podzim máte taky mnohem větší šanci, že někde u silnice narazíte na srnu, lišku nebo jinou lesní zvěř. Nemusí jít o zapomenutou trasu uprostřed lesů. S tím, jak je vysoká přemnožená, se s ní můžete potkat klidně na poli nebo v remízku na okraji města. Nejčastěji vás překvapí za soumraku a za svítání, tedy přesně v době, kdy dost řidičů hůř vidí. Takže dávejte pozor a kontrolujte nejen vozovku, ale i její okraj.
Když uvidíte zvíře na cestě, přepněte dálková světla na potkávací, zpomalte a zatrubte. A nezapomeňte, že kde je jedno zvíře, může být další. Jezděte večer pomaleji, hlavně v rizikových úsecích, a obzvlášť dávejte pozor tam, kde vás na zvěř upozorňuje dopravní značka.
Přezouvání pneumatik není jen formalita
JPokud jezdíte na celoročních pneumatikách, tak se vás přezouvání netýká. Pro všechny ostatní ale platí zákon §40a zákona 361/2000 Sb, který řidičům ukládá povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Navíc by pneumatiky měly mít hloubku dezénu aspoň 4 mm a stáří maximálně 4 roky.
Není to jen byrokratický výmysl, ale opravdu jde o bezpečnost. Jakmile teploty klesnou pod 7 °C, letní pneumatiky začnou ztrácet pružnost a najednou už na mokrém nebo kluzkém listí tolik „nedrží“.
Bez spolehlivých brzd riskujete
JPředstavte si, že jedete po podzimní silnici, plné mokrého listí a jemné mlhy, která omezuje viditelnost. Najednou auto před vámi prudce zabrzdí kvůli nenadálé překážce. Tohle je přesně ten moment, kdy potřebujete, aby brzdy byly ve stoprocentním stavu. Pravidelná kontrola brzdových destiček, kotoučů a hladiny brzdové kapaliny je nezbytná, protože spolehlivé brzdy vám můžou dát pár cenných vteřin navíc – a někdy je to přesně ten rozdíl mezi bezpečným zastavením a nehodou. Jakýkoli neobvyklý zvuk při brzdění je signálem, že brzdy potřebují servis, zvlášť když je podzimní vozovka nevyzpytatelně kluzká.
Ať už jezdíte po městě nebo vyrážíte na delší podzimní výlety, bezpečnost by měla být na prvním místě. Pravidelná kontrola brzd, správné pneumatiky a obezřetnost při používání mlhovek vám můžou zajistit nejen klidnější jízdu, ale i bezpečný návrat domů. Nečekejte na první problémy a připravte své auto na podzim. Vše potřebné najdete na našem webu cbdily.cz.